System Alarmu Pożarowego (SAP) to system wczesnego wykrywania i sygnalizacji pożaru. Jego celem jest ochrona ludzi i mienia, zatem należy unikać błędów podczas instalacji, ponieważ mogą one narazić ludzi na utratę zdrowia lub nawet życia.
Główną funkcją SAP jest szybkie wykrycie powstającego pożaru jeszcze zanim ten się rozprzestrzeni i osiągnie rozmiar trudny do opanowania. Poprawne działanie takiego systemu minimalizuje straty materialne i ludzkie.
Czym jest SAP?
SAP – to System Alarmu Pożarowego, wymiennie stosuje się skrót SSP oznaczający System Sygnalizacji Pożaru. W obu przypadkach mowa o instalacji, której zadaniem jest wczesne wykrycie pożaru po jego oznakach jak wzrost temperatury czy obecność dymu i ognia. Następnie inicjowany jest alarm i automatycznie zostaje powiadomiona jednostka straży pożarnej.
Poprawny sposób instalacji alarmu przeciwpożarowego zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i niezbędny czas na przeprowadzenie ewakuacji budynku.
Błędy podczas instalacji SAP:
- Nieznajomość wymogów dotyczących systemów sygnalizacji pożaru oraz sposobu instalacji tych systemów, co może skutkować m.in. niedostosowaniem poziomu dźwięku alarmu do specyfikacji technicznej PKN-CEN/TS 54-14.
- Korzystanie z sygnalizatorów bez certyfikatu zgodności i świadectwa dopuszczenia do instalacji ppoż.
- Brak konsultacji ze specjalistą. Każda instalacja musi spełniać określone przepisy bezpieczeństwa pożarowego, zatem powinna być skonsultowana, zaprojektowana i zainstalowana przez profesjonalistę.
- Zły dobór rodzaju i rozmieszczenia detektorów, przez co nie uzyskuje się optymalnego poziomu zabezpieczenia. Czujki powinny być dostosowane do rozkładu budynku i warunków panujących w obiekcie.
- Niedostosowanie elementów instalacji. Może się okazać, że w obiekcie powinny być zastosowane również Ręczne Ostrzegacze Pożarowe (ROP), sygnalizatory optyczne oraz syreny – rozmieszczenie przycisków alarmowych regulują normy projektowe.
- Wybór alarmu pożarowego bez funkcji powiadomienia straży pożarnej. Wprawdzie i tak zyskuje się wtedy czas na ewakuację, jednak może go zabraknąć na wykonanie telefonu, a i czas reakcji straży może nie być wystarczająco szybki.
- Zły rodzaj okablowania urządzeń ppoż. Mowa zarówno o samych przewodach, jak i błędnych trasach kablowych i niewłaściwym podłączeniu samych sygnalizatorów.
- Błędne podłączenie do napięcia sieciowego urządzeń zasilanych napięciem stałym w zakresie napięć bezpiecznych.
- Przesadna oszczędność. Najlepiej zainwestować w sprzęt o wysokich parametrach, do tego zastosować tyle elementów, ile instalacja potrzebuje, aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa.
- Brak integracji z systemem bezpieczeństwa. Jeżeli w obiekcie istnieje taki system, w momencie uruchomienia alarmu rozpoczyna się procedura bezpieczeństwa jak wentylacja, oddymianie czy kontrola dostępu.
Po co zatrudniać specjalistów od instalacji SAP?
Niezwykle ważna jest poprawna instalacja systemu ppoż. oraz późniejsza konserwacja i serwis – tylko w ten sposób uniknie się błędów, które mogą przynieść opłakane skutki. Każdy projekt SAP musi zostać zatwierdzony przez rzeczoznawcę ds. ppoż. i powinien być fachowo przygotowany przez profesjonalnego instalatora – tylko wtedy instalacja spełni wymogi formalne i techniczne zgodne z obowiązującymi przepisami. Profesjonalna firma przeprowadzi również demontaż i utylizację izotopowych czujek dymu oraz modernizację istniejącej instalacji przeciwpożarowej.
Jakie są koszty instalacji?
SAP składa się z kilku elementów, których cena jednostkowa zaczyna się od 1000 zł. Koszt całego systemu zależy od doboru tych elementów.
System ma zapewniać bezpieczeństwo przede wszystkim ludzi, ale i dóbr materialnych, zatem nie zalecamy samodzielnego kupowania alarmu przeciwpożarowego i domowej instalacji.
Zachęcamy do kontaktu z naszą firmą KSK Lublin – z chęcią poznamy Państwa wymagania i zaproponujemy rozwiązania zgodne z zasadami bezpieczeństwa i z zastosowaniem odpowiedniej funkcjonalności.
Telefon: 691 026 826.