Czy warto zainstalować monitoring w miejscu pracy?

Początkujący przedsiębiorcy niewielkich działalności gospodarczych zazwyczaj skupiają się na generowaniu jak największego zysku, niż na inwestowaniu w bezpieczeństwo swoich firm. Istnieje przekonanie, że monitoring i systemy alarmowe są to dodatki, na które mogą sobie pozwolić duże korporacje albo dobrze prosperujący przedsiębiorcy. W rzeczywistości wcale tak nie musi być. W dobie rozwijającej się techniki nie jest trudno znaleźć firmę od systemów monitoringu, która zainstaluje kamery w miejscu pracy za przystępną cenę.

system monitoring w miejscu pracy

Dla jakich firm jest przeznaczony monitoring?

Systemy monitoringu nie są przeznaczone tylko dla sklepów monopolowych lub stacji benzynowych. Fakt, rzadko spotykamy się z przypadkami napadu na kawiarnię czy biuro rachunkowe. W takich miejscach nie znajduje się wartościowy towar, który może zostać okradziony. Jednak czy instalujemy monitoring tylko w obawie przed kradzieżą towarów?

Monitorowanie pracy pracowników firmy

Jest wiele sytuacji niejasnych, w których monitoring bardzo dobrze się sprawdza:

Jesteś właścicielem kwiaciarni. Zatrudniłeś pracownika na pełny etat. Pewnego dnia dzwonią do Ciebie klienci z zapytaniem, dlaczego kwiaciarnia jest zamknięta. Klienci są oburzeni i czekają na odbiór kwiatów na pogrzeb. Twój pracownik zapewnia Cię, że wyszedł tylko na 10 min do sklepu, jednak Ty nie wiesz dokładnie ile trwała jego nieobecność.

Niewyjaśnione kwestie z pracownikami to jeden z najważniejszych powodów dla których powinieneś założyć monitoring. Jeśli zatrudniasz pracownika, a Ty nie jesteś obecny w zakładzie pracy, to jaką masz gwarancję, że pracownik pracuje rzetelnie i nie popełnia błędów, które wpłyną negatywnie na Twój biznes? W opisanym powyżej przypadku właściciel kwiaciarni może odtworzyć na rejestratorze godziny pracy pracownika i ustalić, czy rzeczywiście jego nieobecność trwała 10 minut czy dłużej. Dzięki takim dowodom będziesz mógł wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec pracownika.

Uszkodzenie bram wjazdowych? Monitoring pomoże wykryć sprawcę zdarzenia

Jesteś właścicielem wielkiego zakładu produkcji tektur i opakowań. Codziennie na terenie miejsca pracy przyjeżdżają Twoi pracownicy, kontrahenci, a także dystrybutorzy. Pewnego dnia dzwoni do Ciebie pracownik i przekazuje Ci, że brama wjazdowa i część ogrodzenia została bardzo znacząco uszkodzona (prawdopodobnie przez samochód ciężarowy). Nikt jednak nie zgłosił tej sprawy do Ciebie i nie wiesz kto za tym stoi. Nie masz również świadków. Naprawa szacowana jest na wartość ok. 10 tys zł.

Dla dużych przedsiębiorców monitoring jest bardzo przydatny, bo im więcej znajduje się wokół Ciebie pracowników lub kontrahentów, tym większą musisz mieć kontrolę nad prowadzeniem biznesu. Odnawianie bramy wjazdowej wraz z ogrodzeniem wyniesie właściciela zakładu blisko 10 tys zł, a założenie kamer zewnętrznych ok. 500 zł za sztukę. Namierzenie osoby, która spowodowała uszkodzenie mienia, z pewnością oszczędziłaby Ci wiele nerwów, czasu i przede wszystkim – pieniędzy.

Monitoring w rozstrzyganiu spraw konfliktowych

Jesteś właścicielem sklepu spożywczego. Codziennie otrzymujesz towar od hurtowni spożywczej. W poniedziałek zamówiłeś od kontrahenta 20 skrzynek piwa. Aby nie płacić dodatkowo kaucji za butelki, przygotowałeś 20 skrzynek pustych butelek piwa na wymianę (oczywiście w magazynie masz ich więcej np. dla innego dostawcy). Okazało się, że pracownik hurtowni zamiast wziąć 20 skrzynek pustych butelek piwa, wziął 21. W raportach stan skrzynek pustych butelek Ci się nie zgadza.

W powyższym przypadku strata właściciela sklepu choć nie jest wielka, to budzi w nim wszelkie podejrzenia. Kaucja butelki wynosi ok. 50 groszy. Plastikowa skrzynka piwa ok. 10 zł. W skrzynce piwa znajdowało się 20 szt pustych butelek, stąd można powiedzieć, że właściciel był stratny na kwotę 20 zł. W hurtowniach spożywczych zwykle ciężko jest doliczyć się ile jest na stanie pustych butelek piwa. Dostawca przywozi puste butelki od wielu sklepów spożywczych, więc nie miał pewności, czy akurat ta dodatkowa skrzynka pochodziła z Twojego sklepu. Właściciele hurtowni też nie mają 100% gwarancji, czy to akurat ich pracownik wziął przypadkowo tę skrzynkę. W tej sytuacji nikt nie darzy się pełnym zaufaniem. Dostawca piwa nie miał złych intencji (nie chciał nic nikomu ukraść), a pomyłki zdarzają się każdemu. Mimo to, za taką pomyłkę zapłaci właściciel sklepu. Monitoring sklepu spożywczego w tej sytuacji okazałby się bardzo pomocny i rozwiałby wszelkie wątpliwości.

Monitoring firmy – cena „świętego spokoju”?

Niektórzy idą za tłumem i zakładają monitoring dla tzw. świętego spokoju. Ważne jest to, abyś zdał sobie sprawę po co jest system monitoringu i w jakich sytuacjach możesz go wykorzystać.

Podsumowując wszystkie przypadki, przedstawiam Ci najważniejsze motywy przemawiające za instalacją monitoringu w Twojej firmie:

  • zainstalowane kamery odstraszają potencjalnych złodziei,
  • masz większą kontrolę nad pracownikami i firmami, z którymi współpracujesz,
  • w razie popełnionego przestępstwa na terenie Twojej firmy, masz prawdziwe materiały dowodowe (czarne na białym) i nie musisz szukać świadków w tej sprawie,
  • dzięki połączeniu systemu monitoringu z internetem, możesz sprawdzić co się dzieje w Twojej firmie będąc w domu,
  • monitoring zapewnia Ci poczucie bezpieczeństwa, oszczędza czas i nerwy.

Koszt monitoringu w firmie

Na koszt systemu monitoringowego składają się nie tylko kamery, ale także zasilacze, rejestratory, monitor, itp. Przed zakładaniem monitoringu powinieneś ustalić sobie niewielkie miejsce np. na biurku lub regale, gdzie będzie znajdować się rejestrator wraz z monitorem. Pomyśl też o rozmieszczeniu kamer. W sklepach monopolowych, spożywczych lub stacjach paliw najlepiej zamontować kamerę m. in. przy kasie.

O cenie monitoringu decyduje również jakość kamer. Istnieją różne ich rodzaje: o mocnym oświetleniu, cyfrowe, analogowe, zewnętrzne lub wewnętrzne. Jeśli jesteś małym przedsiębiorcą to koszt instalacji systemu monitoringu może Cię kosztować min. 2 tys zł, natomiast w większych zakładach produkcyjnych przedsiębiorcy średnio wydają min. 8 tys zł.

W system monitoringu wlicza się taki sprzęt, jak:

  • kamery od 250 zł/ szt – cena uśredniona, jednak wszystko zależy od typu kamery (np. kamera standardowa jest tańsza od kamery widzącej w nocy),
  • rejestrator od 800 zł,
  • dysk twardy od 300 zł,
  • zasilacz od 100 zł.

Instalacja monitoringu przydaje się nie tylko w dużych firmach produkcyjnych, ale także w małych miejscach pracy. A więc jeżeli jesteś właścicielem osiedlowego sklepu spożywczego, zakładu fryzjerskiego lub kwiaciarni, to również powinieneś zastanowić się nad instalacją monitoringu w małej lub większej firmie. Być może miałeś już niemiłe doświadczenie z klientami lub kontrahentami i do tej pory ich nie wyjaśniłeś.

Jeśli chcesz wycenić system monitoringu, to zapraszam Cię do kontaktu z profesjonalną firmą odnośnie systemów zabezpieczeń: KSK Lublin – Krzysztof Kuzioła udzieli fachowej porady.

Zobacz ofertę założenia monitoringu w pracy: https://ksk.lublin.pl/telewizja-przemyslowa-cctv/monitoring-w-pracy/

2 thoughts on “Czy warto zainstalować monitoring w miejscu pracy?

  • Wiele osób bulwersuje się na temat monitoringu w miejscach pracy i w przestrzeni publicznej. Jednak nikt nie zakłada tego typu zabezpieczeń w niecnych celach. Podstawowa pobudka ku temu, to zwiększenie bezpieczeństwa. Dzięki kamerze rozwiązanych zostało wiele konfliktów, a osoby które maja złe zamiary – dwa razy zastanowią się zanim dokonają przestępstwa, gdy wisi nad nimi kamera.

  • My założyliśmy w firmie monitoring po włamaniu i kradzieży dość drogiego sprzętu. Zamówiliśmy kamery i system alarmowy, pracownicy doradzili nam, jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *